Wednesday 21 November 2012

Panduan Penyusuan Susu Ibu Pilihan Terbaik

Hello mommies! Today i'm going to share with you a guideline of breastfeeding (Penyusuan Susu ibu Pilihan Terbaik). This is a booklet from Unit Pemakanan Jabatan Kesihatan Pulau Pinang. 


Terdapat 12 Garis Panduan Penyusuan Susu Ibu Pilihan Terbaik berserta dengan gambar  :

1) Menentukan Susu ibu Mencukupi 

2) Posisi Penyusuan Yang Betul





3) Memanaskan Perahan Susu Ibu

4) Memberi Perahan Susu Ibu





5) Cara Memerah Susu Ibu

6) Menyimpan Perahan Susu Ibu





7) Kepentingan Ibu Bersama Bayi (Romming-In)

8) Kepentingan Penyusuan Mengikut Kehendak Bayi (On Demand Feeding)



9) Kebaikan Susu Ibu Kepada Bayi dan Ibu

10) Kebaikan Penyusuan Susu Ibu Esklusif



11) Pelekapan Penyusuan Yang Betul

12) Teknik Penyusuan Yang Betul



Semoga panduan di atas dapat memberi manfaat kepada semua ibu menyusu. Penyusuan adalah satu NIKMAT yang hanya diberikan kepada kaum hawa sahaja. Maka hayatilah "nikmati" ini dengan sebaik-baiknya. 

Pernah seorang kawan bertanya kepada saya kenapa saya nak susah  payah perah susu badan sedangkan saya tidak bekerja malah saya hanya perlu bagi Direct Latch sahaja pada anak saya. Lalu saya berkata.. " niat saya untuk simpan susu badan ialah sekiranya suatu hari nanti saya sakit dan tidak berdaya bagun perah susu, ada juga stok EBM untuk anak dan jika hari ajal (mati) saya tiba nanti...anak Down Syndrome saya masih dapat menikmati lagi susu badan mummy lagi.. itu sahaja hanya saya mampu beri pada mereka sekarang." 


My Precious Babies


Sila Add Facebook saya : Khor Chia Chia untuk chatting secara langsung dengan saya.

Sila Klik LIKE di FanPage saya : https://www.facebook.com/MamiAwesome


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...