Monday 10 December 2012

Kenikmatan & Kebaikan Breastfeeding

Semenjak i dah berhenti kerja ni i sangat menikmati breastfeeding. 2 tahun lepas i hanya berjaya menyusu my first son, Rayyan hingga umur 7 bulan sahaja disebabkan i tengah pregnant 1 bulan dan atas nasihat doktor i kena stop menyusu. Since my second pregnancy, i terus niat awal-awal untuk continue breastfeed my eldest son and second child after i deliver my baby nanti. Alhamdulillah, my doa termakbul! Now i'm breastfeeding both my sons, Rayyan 20 months old and Rayhan 6months old. Semoga Allah afiatkan kami dan memperbanyakkan susu yang berkhasiat untuk anak-anak kami. Amin! 

Semakin lama kita menyusu semakin banyak ilmu kita pelajari tentang penyusuan. Banyak sangat kebaikan breastfeeding ni untuk ibu sendiri dan si bayi. My heart and soul is 100% support breastfeeding especially if ada anak yang 'special' like my Down Syndrome and Cleft Palate boy ni. Alhamdulillah, i dah berjaya breastfeed Rayhan exclusively! Dan sepanjang 6 bulan ni, Rayhan tak pernah lagi sakit, demam atau selesema pun. Itulah nikmat dan kebaikan susu ibu!! 

I pernah terbaca satu post di Breastfeeding Group.. dimana ada seorang ibu mengeluh tak dapat breastfeed her baby 100% because of low milk supply. So she kena tambah Formula Milk. Then ramai ibu comment on her post bagi encouragement : "it's ok if u just able to breast feed him 90%, 80 % or even 50 % breast milk.. u are still breastfeeding! Don't stop breastfeeding ok." Semenjak itu that mother terus breastfeed until today. I truly believe it is all from your heart and mind.."if you think you can, then you can. But if you think you can't, then you can't!"

Untuk semua bakal ibu dan ibu yang sedang menyusu... jom kita ramai-ramai menyokong breastfeeding 100% untuk 6 bulan pertama dan insyaAllah seterusnya hingga 2 tahun. 

Ini janji Allah untuk ibu-ibu yang menyusukan anaknya...


1. Kalau wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh 2 suku tahun maka malaikat di langit datang bawa khabar gembira syurga "wajib" bagi kamu.



2. Wanita yang beri susu kepada anaknya daripada buah dadanya akan mendapat 'satu paha' daripada setiap titik susu yang diberikannya
.

3. Apabila seorang wanita yang menyusukan anaknya yang menangis di waktu malam dengan sabar, dia kan peroleh pahala satu tahun solat dan puasa

4. Wanita yang bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah s.w.t akan beri satu pahala haji.

5. Pahala bagi wanita hamil adalah seperti berpuasa pada siang hari dan beribadat pada malam hari

6 Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampun oleh Allah s.w.t seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah s.w.t memberikanya 12 tahun pahala ibadat.








Wahai para ibu dan bakal ibu dan ayah.. Allah kurniakan kepada kita anugerah yang tidak ternilai harganya..(soooo precious) iaitu buah dada ibu yang mampu menyusukan anaknya. Lihatlah kehebatan ciptaan ALLAH. Malahan haiwan yang bergelar ibu juga akan menyusukan anank-anak.. Subhanallah sungguh indah ciptaanMU Ya Allah.. 

"GOD BLESS EVERY MOMMY WITH BREAST MILK, SO WHY NOT BREASTFEED OUR BABIES INSTEAD OF GIVING FORMULA MILK?"


Klik Like di FanPage saya: Facebook.com/MamiAwesome untuk mendapatkan Informasi mengenai penyusuan dan kesihatan ya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...